o vnitřní, na individuální zkušenosti založené přesvědčení, že některé osob–
nostní charakteristiky se u lidí vyskytují současně. Jde o laické nevědomé
usuzování o souvislostech určitých vlastností, osobnostních rysů. U člově–
ka, který je úspěšný, budeme očekávat, že je zároveň pracovitý, cílevědomý
atd. Zároveň považujeme některé osobnostní rysy za důležitější než jiné
(tzv. centrální vlastnosti). Asch vymezil dvě centrální vlastnosti ­ vřelost
a chlad, které mají vliv na to, jak určitou osobu vnímají druzí lidé. Později
psychologové identifikovali další centrální rysy: introverzi, energičnost,
ironičnost, nejistotu, zvědavost. Čím centrálnější vlastnost u člověka zamě–
níme, tím více změn v celkovém dojmu nastane.
Jinou teorií, vysvětlující vytváření dojmů o ostatních jedincích, je teorie
osobních konstruktů, kterou formuloval Kelly v roce 1955 (Hayesová, 1998).
Kelly se domnívá, že lidé si vytvářejí vlastní teorie o tom, jací jsou druzí lidé.
Tyto teorie mají podobu bipolárních konstruktů. (Např. Jana a Marta jsou hod–
né, ale Věra není. Josef a Franta jsou inteligentní, ale Mirek je hloupý.) 
Při vnímání ostatních se nevyhneme ani tzv. atribuční chybě. Základní
atribuční chybou je přičítat lidské chování vlastnostem či povaze té či oné
osoby a opomíjet situační informace. Když však přemýšlíme o vlastním
chování, máme tendenci usuzovat na situační příčiny (u druhých hledáme
příčinu spíše v jejich vlastnostech). Pokud Španěl přijde pozdě na schůzku,
příčinu budeme hledat v tom, že Španělé jsou nedochvilní. Pokud se ale
zpozdíme sami, budeme hledat příčinu ve vnějších okolnostech, jako např.
v dopravní zácpě či nepřesnosti našich hodinek.
Funguje rovněž tzv. tendence sebeochranných atribucí, která spočívá
v tom, že úspěch připisujeme sobě samému a neúspěch situačním faktorům.
Pokud student neuspěje u zkoušky, chybu bude hledat v přísnosti profeso–
ra, těžkosti zkoušky, špatné otázce apod. Složí–li zkoušku úspěšně, příčinu
bude s největší pravděpodobností spatřovat ve své inteligenci, dobré připra–
venosti apod.
Interpersonální vnímání je ovlivněno rovněž sociální skupinou, v níž se
člověk nachází. Naše vnímání podléhá tlaku skupiny (často nevědomě). Ze
skupinové dynamiky vyplývá, že pokud se skupina shodne na „obětním be–
ránkovi“, posílí to soudržnost (kohezi) a sílu skupiny. Tím, že přejímáme
názory a předsudky skupiny, cítíme si býti více ve skupině integrováni
a uspokojujeme si tím základní sociální potřeby uznání a příslušnosti.
Zajímavým jevem je tzv. percepční obrana, která funguje jako určitý
obranný mechanismus. Percepční obrana znamená to, že jedinec nevnímá
76
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>